torsdag 23. oktober 2014

Trollstigen: Turen Opp 2014

Har kjørt opp og ned Romsdalen siden midt på 80-tallet uten å ta avstikkeren til Trollstigen. På turen hjemover til Evje etter noen fantastiske uker på Møre bestemte jeg meg til å ta avstikkeren til Trollstigen.
Datoen jeg startet hjemturen var den 31. juli 2014. Det begynte å bli litt sent på ettermiddagen, men det gjorde ingen ting da jeg "bare" skulle til Bjorli den første dagen. Jeg hadde bare vært to ganger på Trollstigen tidligere. Første gangen var vel i 1965, og den andre gangen tidlig på 1980-tallet.
For å lese mer om Trollstigvegen kan dere gå inn på linken under.
http://no.wikipedia.org/wiki/Trollstigvegen

Første stoppen ble på en rasteplass i bunnen der stigningen og svingene begynner. Her fikk jeg tatt noen bilder. Det første bilde jeg viser, er av et skilt som det vel bare finnes et av i verden.


Neste bilder viser litt av dalen jeg har kjørt i for å komme frem til rasteplassen. Det neste er tatt andre veien og viser fjellveggen og de første svingene for å komme opp.



Når en er kommet et godt stykke opp i fjellet møter en ei elv som fosser seg nedover. Her går det ei bro over. Jeg stoppet på en liten avkjørsel før broen og fikk tatt de neste bildene. Det første viser fossen og broen, men oppe til venstre kan en også se utsiktspungtet som er bygget i fjellet. Det ser ut som det ligger å vipper på kanten av stupet. På det andre bilde har jeg zoomet inn dette stedet.



De to siste bildene for denne gang er også av utsiktspungtet, men nå har jeg kommet opp på platået.



Oppe på Trollstigplatået er det bygd to flotte utsiktspungt. Det er Statens vegvesen som har stått for denne utbyggingen og det andre som er bygget ut oppe på platået. Kommer til å legge ut flere innlegg fra Trollstigen fremover.
For å lese mer om utbyggingen oppe på platået kan en gå inn på linken under.
http://www.vegvesen.no/Turistveg/geiranger/Utforte+anlegg/Trollstigplataet/trollstigplat%C3%A5et


Min e-post adresse er: hindreiten@gmail.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar